porady prawne
środa Styczeń 17th 2018

Jak rozwiązywać spory w pracy?

Istnieje parę ważnych etapów, dzięki którym można radzić sobie z rozwiązywaniem konfliktów w miejscu pracy. Za każdym razem, kiedy grupa ludzi współdziała nad powierzonym im zadaniem istnieje duża szansa, że pojawią się spory. Czasem zaradzenie problemom jest nieskomplikowane do wykonania, ale w innych przypadkach sytuacja może się wymknąć z pod kontroli bardzo szybko tworząc wrogie środowisko pracy dla wszystkich.

Jednym z największych błędów jakie popełniają zwierzchnicy i zarządcy celem uniknięcia kłopotów jest ufność w to, iż pracownicy sami będą na siebie skupiać uwagę i kontrolować się nawzajem. To jest błąd. Niekiedy problemy wydają się rozwiązane, lecz w rzeczywistości „gotują się” w ludziach oczekując na okazję do „wybuchu”.

Istotne jest, by rozwiązać każdą sytuację tak szybko, jako to będzie do zrobienia. Pierwszym krokiem jest spotkanie się z obiema pokłóconymi stronami jednocześnie. Sporo osób popełnia błąd spotykając się oddzielnie ze stronami sporu. To nierzadko powoduje jeszcze większą niechęć. Poprzez wspólne dyskusje nikt nie poczuje się zlekceważony albo zaatakowany.

Przyznanie wszystkim zaangażowanym sposobności na porozmawianie o własnych obawach jest najbardziej odpowiednim sposobem na pojednawcze rozwiązanie. Przeciętny człowiek winien uzyskać parę minut aby przemyśleć sytuację. Wtenczas będzie on mógł zaoferować kilka pomysłów, ażeby jak najprężniej rozwikłać problem. To daje każdemu poczucie bycia słyszanym i jest konstruktywnym środkiem na powrót na właściwe tory.

Kluczowe jest aby podkreślić to, że ludzie nie muszą się lubić, natomiast trzeba traktować się z szacunkiem i życzliwością.

Postępując etapami osiągalne jest skuteczne rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy. Wrogie środowisko tyczy się wszystkich pracowników. Jeśli kłopoty zostaną zlekceważone będą ekspresowo przyrastać. Rozwiązanie umowy o pracę to ostateczność.